فیثاغورث و طالس

در نظر طالس مسئله آن نیست که ما چه می دانیم بلکه مهم آنست که چگونه می دانیم 

 و چه مدارکی برای گفته های خود ارائه می دهیم.

                                             " ارسطو"

فعالیت ریاضی یونان قدیم در طول دوران درخشان اقلیدس اراتوستن ارشمیدس و آپولونیوس به اوج خود رسید و در این دوران ادبیات و هنر و فلسفه یونان سیر نزولی پیمود.

این پدیده در قرن ۱۶ میلادی در عصر کاوالیری گالیله و ویت نیز تکرار شدو همراه با به اوج رسیدن ریاضی در اروپا نام بزرگان ادبیات و هنر مانند دانته و داوینچی به خاطره ای تبدیل شد.

در فاصله زمانی ۵۰ سال طالس(۶۲۴-۵۴۸ق م) و فیثاغورث (۵۸۰-۵۰۰ ق م) در ساموس دیده به جهان گشودند. این دو نفر را پایه گذاران هندسه می دانند و هر دو فنیقی تبار بودند.

روایتهای گوناگون در باب زندگی طالس وجود دارد. عده ای می گویند او در جوانی به مصر آمد وتحت نفوذ آموزش کاهنان مصری قرار گرفت و به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال در آنجا اقامت گزید. گفته می شود وی تمام دانش اولیه هندسه اش را از همین کاهنان فرا گرفت. و گفته می شود که اندازه گیری هرم بزرگ را فرعون بر عهده او نهاد.

فیثاغورث نه تنها از مصر دیدن کرد بلکه به شرق نیز سفر کرد و بسیاری از دانش خویش را از مغهای ایرانی  و کاهنان کلدانی آموخت.

نه طالس و نه فیثاغورث هیچکدام نوشته ای از خود به جا نگذاردند و اولین اثر ریاضی که امروز ر دست ماست مقدمات (ٍٍElements) است. البته این بدین معنا نیست که ریاضیدانان یش ازاقلیدس نوشته های خود را بر جای نگذاشتند بلکه نشان میدهد آثار آنها در طول تاریخ ۲۰۰۰ ساله از میان رفته است و تنها منابعی که می تواند کم و بیش دوران قبل از اقلیدس را روشن کند اشاراتی است که افرادی مانند ارشمیدس آپولونیوس وهرون و سایرین به ریاضیات پیش از خود داشته اند و البته مجموعه ای که از پاپوس به جا مانده است .

در باره طالس می گویند :.

او به هندسه دقت بخشید و انرا بر اساس تشابه و توافق بنیان نهاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد