اقلیدس(۳۰۰ق.م)

اقلیدس در اسکندریه زندگی می کرد به دنبال نامش هیچ افسانه ای شنیده نمیشود گویی داستانسرایان نیزاو را معاف داشته اند.او نویسنده مقدمات است.

اقلیدس در اسکندریه زندگی می کرد به دنبال نامش هیچ افسانه ای شنیده نمیشود گویی داستانسرایان نیزاو را معاف داشته اند.او نویسنده مقدمات است. این کتاب رساله ای در باب هندسه است و درباره مطالبی چون اعدادصحیح و اعداد اول و اعدادگنگ نیز در آن گفتگو شده است.

حداقل دو اثر از میان رفته نیز از او موجود است. یکی مخروطات است که هنگامی که دو قرن بعد آپولونیوس رساله خود را در باب منحنی ها آشکار کرد مخالفانش او را به دزدی اثر اقلیدس متهم کردند. اثر دیگرش  پوریسم (Porisms) است که پاپوس به محتویات آن اشاره ای داشته است.

پوریسم به معنای شیوه و ابزار نوعی ضمیمه و مکمل برای مقدمات محسوب می شد. این رساله با استفاده از شیوه های علمی ترسیم اصول اساسی کتاب پیشین را تکمیل می کند. و احتمالا حاوی مسائلی از قبیل معرفی مکانهای هندسی و تربیع دایره و دو برابر کردن مربع و تثلیث زاویه و تقسیم دایره  به قسمتهای مساوی می باشد. باید به این نکته اشاره نمود که این ترسیمات فقط به وسیله خط کش و پرگار انجام می گرفت.

مسلما اقلیدس گنجینه ای غنی از دانش ریاضی در اختیار داشته و آنچه در مقدمات خود آورده بر این مطلب صحه می گذارد. قصد او از تالیف این کتاب بیش از اینکه جمع آوری نوشته های خود باشد به نظم در آوردن آثار ریاضیدانان گذشته بوده است . گذشتگانی چون:

  • ارکتیاس(۴۳۰-۳۶۵ ق.م). وی اولین کسی بود که هندسه را بر استوانه دوار بررسی کرد و به کشف خواصی از مقاطع مایل مانند بیضی نائل شد.
  • ادوکسوس(۴۰۸ ۳۵۵ ق.م). وی اولین کسی بود که هندسه را بر چنبره بررسی کرد.
  • منایخموس(۳۶۰ ق.م) مقاطع مخروطی را کشف کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد